МегаПредмет

ПОЗНАВАТЕЛЬНОЕ

Оси и плоскости тела человека Оси и плоскости тела человека - Тело человека состоит из определенных топографических частей и участков, в которых расположены органы, мышцы, сосуды, нервы и т.д.


Отёска стен и прирубка косяков Отёска стен и прирубка косяков - Когда на доме не достаёт окон и дверей, красивое высокое крыльцо ещё только в воображении, приходится подниматься с улицы в дом по трапу.


Дифференциальные уравнения второго порядка (модель рынка с прогнозируемыми ценами) Дифференциальные уравнения второго порядка (модель рынка с прогнозируемыми ценами) - В простых моделях рынка спрос и предложение обычно полагают зависящими только от текущей цены на товар.

ВОПРОСИВШИИ ОБ ЭТОМ, ПОСЛУШАЙ И ОТВЕТ 15 страница

И по лукавству мыслей ихъ отмстиши,

Да по заслугамъ приимутъ отъ тебb

казни на себе,

 

Яко дbлъ твоихъ не хотbша знати,

Что мя хощеши ты самъ возвышати,

Тbмъ же тобою будутъ разорени,

ни воздвижени.

 

Благословенъ богъ, молитвы внушивый,

Мой пособитbль, мене защитившй,

Нань сердцb мое силно уповаше,

онъ помощь даше.

 

Тbмъ же моя плоть весела явися,

Волею сердца пbти устроися

Господню славу; онъ же утверждаетъ,

люди спасаетъ.

 

Христа своего господь защититbль,

Буди людемъ ти, боже, самъ спаситель,

Въ достоянии паси человbки

сам во вся вbки.

 

ПСАЛОМЪ 28

 

Сынове бога жива, господу несите

яко сыны овния, хвалу воздадите.

Имени его славу несите премногу,

поклонитеся, в дворb святbмъ его, богу.

Гласъ господень на водах прbстрашенъ явися,

богъ славы возгремелъ есть, кто не устрашися?

Господь на водах многихъ волны возбудилъ есть,

когда в нихъ фараона съ вои погрузилъ есть.

Гласъ господbнь в крbпости егда низхождаше,

гласъ во велелbпотb, егда законъ даше.

Гласъ господень велия кедры сокрушаете,

и ливанские кедры господь сотираетъ.

Сильныя яко тbлцы на ливанb можетъ

истнити, а противу кто стати возможет?

А иже бысть милости его возлюбленный,

сыну единорога есть уподобленный.

Гласъ господень пламени огня прbсецаетъ,

всегустые пустыни силно сотрясаетъ.

И пустыня каддийска тнемъ сотрясеся,

никто противный ему никогда спасеся.

Гласъ господbнь елени к роду совершаетъ

и темныя дубравы свbтло открываетъ.

В церкви его всякъ славу долженъ глаголати,

господь потоп на земли силенъ населяти.

Господь сbдитъ яко царь преславно во веки,

аггелы обладая, купно человbки.

Господь крbпость людемъ си имать даровати

и благословtние съ миромъ имъ подати.

 

 

ПСАЛОМЪ 34

 

Суди, господи, мя обидящие,

Возбрани, боже, мене борющие,

невинна суща.

 

Возми мечь и щитъ, стани в помощь мою,

Вземъ оружие, яви милость твою -

запни гонящихъ.

 

Рцы души моей: "Аз есмь твой спаситель",

Сотвори, да всякъ оныя гонитbль

посрамленъ будетъ.

 

Злаго ми любцы вспять да возвратятся,

Яко пред вbтромъ прах да расточатся

в разныя страны.

 

Аггелъ господbнь ихъ да оскорбляетъ,

Аггелъ господbнь ихъ да погоняетъ

в тмb путемъ ползкимъ.

 

Яко ми сbти пагубы сокрыша

И души моей всуе поносиша

зbло досадно.

 

Ея же не вbсть, в сbть врагъ да впадется,

В ловитву, юже сокры, да вплетется

за свою прелесть.

 

Душа же моя да возвеселится

О бозе спасb, яко свободится

отъ сети ловчи.

 

Вся моя кости рекуте: Живый в небb

Боже! Кто и гдb есть подобенъ тебb

в милосердии?

 

Ты нища из рук крbплшихъ избавляяй,

Отъ хищных врагов мене свобождаяй,

самъ единъ еси.

 

Лжесвидетbли на мя клевbтаху,

Их же не вbдbх, мене вопрошаху,

да мя погубятъ.

 

За мою благость воздаша ми злая,

Душу загнаша в мbста неплодная,

да гладомъ таю,

 

А внегда они стужаху ми зbло,

Смирях дух постомъ, а вретищемъ тbло,

да господь призритъ.

 

Молитва моя в нbдра ми вратися,

Господь всещедрый милостив явися

за смирbние,

 

Яко ближнему тщахся угождати,

Яко о братнихъ случаех рыдати,

тако смиряхся.

 

Они же на мя собор сотвориша,

Со вbселиемъ раны ми мыслиша, -

азъ аки не чух.

 

Отъ любве должны вси раздbлишася,

Онbй же злобb не умилишася,

братия суще.

 

Подражнbниемъ лютb мя дражниша,

Искусиша мя и скрежетъ твориша

зубы своими.

 

О господи мой! Когда то узриши

И душу мою благоустроиши

отъ ихъ злодbйства?

 

Иже яко льви гладнии рыкаютъ,

Единородну мою умышляютъ

зубы терзати.

 

Аз в церкви мнозb тя исповbдати

Имамъ и в людех тяжцbх восхваляти

за милость твою.

 

Врагомъ без правды ненависть имущымъ

На мя, очима си помизающымъ

не даждь радости.

 

Яко мнb убо мирно глаголаху,

А в сердцах лести на гнbвъ помышляху,

да мя погубятъ.

 

Уста си на мя лютb разширяху:

"Благо же, благо, видяте, - глаголаху, -

очеса наша".

 

Ты, сия видbвъ, да не премолчиши,

Боже, отъ мене да не отступиши,

во скорби суща.

 

Встани, боже, сотвори судъ правый!

Господи, зри прю, даждь судъ, да лукавый

не вbселится.

 

Да в сердцbх своихъ о мнb не вbщают:

"Благо намъ, благо!", ни да обещают:

"Уже пожремъ и".

 

Срамъ да обыметъ и да постыдятся

Вси врази вкупе, иже вbселятся

о злых ми сущих.

 

В студъ и срамоту да суть облечени,

Иже великимъ хуламъ изучени

мнb глаголати.

 

Иже по моей правдb побораюте,

Веселие и радость да познают

во сердцbх своих.

 

Иже ми мира желаютъ отъ бога,

Выну да поюте: "Буди слава многа

господу богу!"

 

Аз же языкомъ правду ти хвалити

Моимъ и славу имамъ возносити

в мирb на всякъ день.

 

 

ПСАЛОМЪ 41

 

Якоже елень, ловцы утруждbнный,

Воды желаетъ быти прохлаждbнный,

Тако азъ, боже, к тебb воздыхаю,

зрbти желаю.

 

Возжажда душа моя ко живому

Богу святому и богу крbпкому,

Когда прииду к нему и явлюся,

возвbселюся.

 

Слезы ми в мbсто хлеба тогда быша,

Егда дbнь и нощь врази мя просиша:

"Где богъ твой? Аще тебb не остави,

того намъ яви".

 

Сия помянухъ, таже вbселихся,

Яко в домъ божий ити извbстихся,

До крова дивна, в гласъ свbтла лика

шума велика.

 

О душе моя! Вскую ты скорбиши,

Мя смущаеши? На бога да зриши,

Того исповемъ, онъ ми богъ, спаситель

и покровитель.

 

Во мнb смятеся зbло душа моя,

И воспомянух азъ щедроты твоя,

Яже ты явилъ намъ при Иордане,

в Ермонстbй стране,

 

При горb малb. А скорбь скорбь глашаетъ,

Что бездна бездну хлябий ся рbшаетъ;

Волны божия по мнb преидоша,

всего сотроша.

 

Но уже чаю день той приходити,

В онъ же ми хощетъ богъ милость явити;

Аз же и в нощи пbснь воспою ему,

богу моему.

 

Молюся богу живота моего,

Ты мой заступнике, - азъ реку до него, -

Почто мя забы? Дух мой унываетъ,

врагъ ми стужаетъ.

 

Внегда ся кости моя сокрушаху,

Тогда ми врази мои поношаху:

"Гдb богъ твой? Рцы намъ выну стужающе,

посмbх дbюще".

 

Но ты, о душе, вскую скорбна еси?

Уповай в бозb, сущемъ на небеси.

Еще азъ ему имамъ воспbвати,

за бога знати.

 

 

ПСАЛОМЪ 45

 

Богъ намъ сила, прибbжище,

отъ волнъ скорбей пристанище.

Аще земля вся смутится,

наше сердце не боится.

Аще горы преложатся,

в сердце морско вовалятся,

Душа наша не смутится,

в бозb силномъ утвердится.

Воды быша возмущенны,

горы богомъ потрясенны,

Яже облакъ достизаху,

неподвижны отъвbк бяху.

Град господень вbселится,

егда рbка близ точится,

И в немъ вышний освятилъ есть

селение, в немъ же жилъ есть.

В средb града богъ витаетъ,

тbмъ недвижимъ той бываетъ,

Утро тщится в помощь ему,

яко дому богъ своему.

Язык роди ся смятоша,

и царствия упадоша.

Егда вышний гласъ свой даше,

лютb земле трепbташе.

Насъ господь силъ заступаете,

Иаковля чада знаетъ.

Семо, роди, приидите,

бога чюда дbла зрите,

Яже в мирb сотворилъ есть,

брань на земли утолилъ есть.

Лук сокрушитъ, меч сломити

иматъ, огнемъ щитъ спалити.

Приидите, разсмотряйте,

яко азъ бог, познавайте:

Во языцех вознесуся

и на земли прославлюся.

Господи силъ съ нами буди,

храни отъ бед своя люди.

Богъ Иаковль защититbль

наш в печалех утешитbль.

Слава.

 

 

ПСАЛОМЪ 60

 

Услыши, боже, моления моя,

Молитвы в уши да впустиши твоя;

Отъ конецъ земля азъ возопихъ к тебb,

Унывшу сердцу во тяжцей потребе.

 

Ты на камени мене вознеслъ еси

Отъ рва пропасти к свободы небеси.

Упование мое в тебb бяше,

Столпомъ крbпости ты ся мнb творяше

 

Отъ лица врагов. Тbмъ же азъ вселюся

В сbнь твою вовbк и возвеселюся;

В крове крилъ твоихъ ты мя защитиши,

Се бо молитвы ты моя слышиши.

 

Достояние изволилъ ты дати

Тщащимся тебе выну ся бояти;

День ко дни, боже, царю приложиши,

Лbта в род и род его продолжиши,

 

Да пред тобою вовbк пребываетъ

Милость и правду ти кто постизаетъ,

Тbмъ тя во вbки имамъ воспbвати,

Молитвы моя в дbнь всякъ воздаяти.

 

 

ПСАЛОМЪ 63

 

Услыши, боже, гласъ мой, егда ти молюся,

тобою отъ вражия страха да измуся.

Отъ сонма лукавых мя изволи покрыти,

от собора неправду смbющихъ творити,

Иже язык свой яко мечь золъ изостриша,

на лук свой на вещь горку стрbлы наложиша.

Еже непорочнаго в тайнъ сострbляти,

состреляютъ и, ниже будутъ ся бояти.

Еже сbть скрыти, - слово в себb утвердиша

лукаво, - кто узритъ ю? - съ собою мыслиша.

Беззакония во мнb излиха искаша,

но исканиемъ своимъ во исчезb сташа.

Приступилъ есть человbк, се сердцb глубоко,

богъ же разсыпав совbтъ, взнесется высоко.

Стрелы младbнецъ язвы люты онымъ быша,

языцы ихъ во онех силы ся лишиша.

Всякъ, иже видb сия, смущенъ удивися

и всяку человbку страх в сердцb вселися.

Дbла бога праваго миру возвbстиша,

его то творение быти разсудиша.

Правый же о господь муж возвbселится

и упованиемъ си во ономъ вселится.

Иже прави суть сердцемъ, будутъ ликовати,

ибо господь изволитъ от бbдъ я спасати.

 

 

ПСАЛОМЪ 73

 

Векую, боже, до конца насъ отрbваеши,

на овцы твоя ярость и гнbвь являвши?

Помяни сонмъ людей ти исперва стяжаный,

жезлъ достояния ти из всbх род избраный.

Помяни Сионъ гору, юже ты избрати

изволи, еже на ней в храмъ обитати.

Воздвигни руц твои на гордые люди,

отмститель врагомъ твоимъ за ихъ злобы буди.

О, коль много зла в твоей святыни твориша!

Ненавидящий тя в силъ ся хвалиша.

Посред праздника ти знамения своя

возставляху на мbста высокая твоя,

Яко победитbли, а никако знаша,

яко ты подалъ силу за грbхи имъ наша.

Яко в дубравb, в градb сbчь многу твориша,

сечивы и оскорды дверь, стены ломиша.

Храмъ твой святый, ахъ, горе! огнемъ возжегоша,

жилище ти осквернше, в пепелъ повергоша.

В сердцах своихъ мыслиша съ ужики своими:

отставимъ вся праздники в Иерусалимb.

А мы знамений твоихъ ни мало видаеме,

пророка не имамы, конца бbдъ не знаемъ.

Мнимъ, яко не к тому насъ господь хощетъ знати,

яко изволилъ в руки злых поганъ предати.

Но доколb, боже наш, врагъ ти поношаетъ,

имя твое святое в конецъ раздражаетъ?

Векую десницу твою в нbдрbх содержиши-

Время, да руку твою на враги пустиши.

Ты богъ и царь наш, древле явилъ спасени

посредb земли, рbшив людей пленbние.

Ты силою твоею море утвердити

моглъ еси и в немъ главы змиемъ сокрушити.

Тобою и глава ихъ тамо сокрушенна

и в брашно чернымъ людемъ съ ними положенна.

Тобою из камене воды извbдbнны,

а струи ифамския сухи сотворенны.

Твой есть день, твоя и нощь, ты совершилъ еси

свbтлу зарю и солнце в безмbрномъ небbси.

Тобою предbлъ всякий земли утвердися

и лbто со вbсною чрезъ тя сотворися.

Помяни, боже, яко врази ти стужиша

нечестивии, имя твое раздражиша.

Не предаждь тымъ звbремъ душ, тя бога знающим,

не забуди в конецъ душъ, тя прославляющих.

Воспомяни завbтъ твой, се бо исполнbнии

домов неправды, иже умомъ помрачении.

Да смирbнный со срамомъ вспять не возвратится,

да нищимъ и убогимъ имя ти славится.

Воскрbсни, боже, и прю твою да судиши,

хулы, яже ти вbсь дbнь, буимъ да отмстиши.

Гласъ рабов ти в памяти твоей да витаетъ,

гордость нелюбящихъ тя в гору возрастаетъ.

 

 

ПСАЛОМЪ 81

 

Богъ ста во сонмb судей разсудити,

како во людbх тщатся суд творити.

Доколь ложный суд извbщаете,

лица муж грbшных права являете.

Сира и вдову право разсуждайте,

смиренна, нища в правду оправдайте.

Нища, убога отъ силных измите,

из рук грbшничихъ правых избавите.

Но они сего в разумъ не впустиша.

лиц приятиемъ помрачени быша.

Основания земли ся смущаюте,

вся развращенна во мирb бываютъ.

Азъ рехъ: вы есте бози в человbцbх,

вышняго чяда в настоящихъ вbцbх.

Вы же, яко плоть, тли ся общаете

и яко единъ отъ князь падаете.

Воскресни, боже, земли да судиши,

яко в языцbх всbх ты наслbдиши.

 

 

ПСАЛОМЪ 84

 

Возлюбилъ еси землю твою, боже,

Десница твоя пленbннымъ поможе,

Еже из плена имъ ся возвратити,

в отчествb жити.

 

Изволилъ еси людемъ ти простити

Беззакония и грbхи покрыти,

Укротилъ ярость, отъ гнbва вратился,

щедр имъ явился.

 

Возврати, боже, сердца наша к тебb,

Утоли ярость, яже на ны, в себb,

Ярость, ея же не держиши в вbки

на человbки.

 

Егда к намъ, боже, ты ся обратиши,

Благодатию вся ны оживиши,

Людие твои к тебb обратятся,

возвbселятся.

 

Изволи милость твою намъ явити

И спасение твое намъ дарствити;

Его же выну отъ тебb желаемъ

и ожидаемъ.

 

Услышу аз, что богъ о мнb вbщаетъ,

Мир людемъ своимъ дати обbщаетъ,

И иже сердца к нему обращаютъ

того да чаютъ.

 

Близ боящихся его спасение

И славы в земли нашей вселение,

Яко истинна и милость явися,

в людbх вселися.

 

Правда же съ миромъ взаимъ ся лобзаютъ,

Тbма людие богу угождаютъ,

Истинна съ земли, егда возсияше,

свыш правда зряше.

 

Господь дастъ благость, земля плоды родитъ,

Пред лицемъ его вездb правда ходитъ,

В путь стопы своя имать положити,

при немъ ходити.

 

ПСАЛОМЪ 89

 

Господи, прибежище ты во скорбbх наше

былъ еси отъ рода в род, ты ны защищаше.

Прежде всbх гор на земли, свbтилъ на небbси,

прежде всbх сущихъ вbчно, боже наш, ты еси.

Человbка во низость да не отвратиши

ты и обращатися к благости учиши.

Тысяща лbтъ у тебе яко день преходить

вчерашний или стража нощная отходитъ.

Лbта человbческа якоже ничтоже

воменяются тебb, о превbчный боже!

Якоже трава утро красно прозябаетъ,

таже цвbтетъ, на вечер падши изсыхаетъ,

Таковbк наш гнbвомъ бо твоимъ исчезаем,

яростию твоею смущени бываемъ.

Беззакония наша пред лицемъ держиши,

вbк нашъ и деяния ты прbсвbтло зриши;

А дние наши скоро вси оскудbваютъ,

отъ ярости твоея съ словомъ исчезаютъ.

Якоже пучина вbтромъ ся терзаетъ,

тако удобно вbк нашъ прbсеченъ бываетъ,

Век днbй человbческихъ до лbтъ сbдмидесятъ,

силенъ есть достизаяй до лbтъ осмидесятъ.

Аще выше, то труд есть и болезнь велика,

мех болезнbй непщую того человbка.

Яко кротость прииде на ны, накажемся,

отъ лукавых налога дbлесъ распряжемся.

Гнева твоего крbпость кто можетъ познати

и отъ страха ярость ти под число обяти?

Десницу твою тако изволь ми сказати

и наказанно сердцb во мудрости дати.

Доколb, боже, годb? Уже обратися,

рабомъ твоимъ смирbннымъ умоленъ явися.

Утро милости твоя, боже, получихоме,

вbселия, радости исполнbни быхом;

Вся дни вbселихомся за дни смирbния

и за лbта лютаго отъ врагъ плbнения.

Призри на рабы твоя и на дbла своя,

и настави сыны их, буди милость твоя.

И буди свbтлость на насъ господа нашего,

яко мы уповаемъ на благодать его.

Дела рук нашихъ на нас, боже наш, исправи

и все дbло рук нашихъ утверди, управи.

 

 

ПСАЛОМЪ 100

 

Милость ти и суд, боже, прославляю,

чистъ путь шествуя, пою, да познаю.

Когда ты ко мнb хощеши приити,

тайны святые рабу ти явити.

Незлобно сердцb хранихъ в моемъ дому,

не желах вещи отеяти никому.

Иже законъ твой дbлы преступаху,

во нbнависти тии моей бяху.

Сердце лукаво мнb не прилепися,

презрbхъ, кто отъ насъ к злобе уклонися.

Иже ближнихъ си тай оклевbташе,

из моихъ лика изгонимь бываше.

Со гордымъ окомъ пищъ не причастихся,

съ несытнымъ сердцемъ хлbбомъ не сытихся.

Очеса моя верных муж искаху,

мнъ сицевии вездb присbдаху.

И непорочнымъ кто путемъ хождаше,

сей в двор моемъ рабъ мнb честенъ бяше.

Творяй гордыню, не жилъ в моемъ дому,

лживому спbти дах ни единому.

Грbшныя тщахся скоро избивати

из земля, дабы имъ не постояти,

Вси, иже законъ дbлы прbступаху,

з града господня истреблени бяху.

Слава.

 

 

ПСАЛОМЪ 102

 

Душе моя, господа да благословиши,

утробо моя, имя его да славиши.

Благослови, о душе моя! пресвятаго,

не забывай всbх благихъ творений онаго,

Иже беззакония твоя очищаетъ

и вся недуги твоя скоро исцbляетъ.

Отъ истлbния жизнь ти избавляющаго,

милостию, щедроты тя вbнчающаго;

Иже ти желание в благихъ исполняетъ,

в юность тя, яко орла ветха, обновляетъ.

Творяй милостыню богъ и суд обидимымъ,

отъ врагов нечестивых жестоко томимымъ,

Сказа пути Моисию си изволения,

сыномъ израилевымъ своя хотbния.

Щедр и милостив господь и долготерпящий,

и кающимся милость многую творящий,

Не в конецъ гнbвается, ни вbчно враждуетъ,

не по беззакониемъ нашымъ казнь дbйствуетъ.

Ни по грbхомъ нашымъ намъ изволилъ воздати,

но елико отъ земля небу отстояти,

Утвердилъ есть милость си над страх имущими

и прbсвятое имя егово чтущими.

Елико отъ запада восток удаленны,

толико злобы наша отъ насъ отринbнны

Богомъ, иже якоже отецъ ущедряетъ

сыны, боящимся и милость проявляетъ.

Ибо той создание наше совершенно

позна, яко персть есмы, творение тлbнно,

Человbк яко трава, а вbкъ исчезаетъ,

якоже цвbтъ на селb скоро отцвbтаетъ,

Ибо духу изшедшу съ него не бываетъ,

к тому мbста своего в мирb не познаетъ.

Милость же господня есть отъ вbка до вbка

на право боящася его человbка,

Правда его на чадbх чяд имать пребыти,

хранящихъ завbтъ тщивых заповbдь творити.

Господь в небbси прbстолъ себb утвердилъ есть

и вся царствия власти своей подчинилъ есть.

Вси аггели силнии, ублагословит

бога, иже в крbпости гласъ его творите.

Благословите бога и вся силы его,

слузи, творящии гласъ господа своего.

Благословите бога, вся его дbлеса,

вся, яже мир содержитъ и яже небbса.

На всяцемъ мbстb, имъ же господь обладаетъ,

душа моя господа да благословляетъ.

 

РУССКАЯ ФИЛОСОФСКАЯ МЫСЛЬ

 

XVIII в.

 

РУССКАЯ ФИЛОСОФИЯ XVIII ВЕКА

 

С конца XVII - начала XVIII вв. наступил новый этап в истории России. Он был отмечен прежде всего объективно назревшими преобразованиями, осуществлёнными Петром Великим и открывшими путь к европеизации страны. Идеологическое обоснование Петровских реформ проводилось постепенно и своё законченное выражение получило лишь после смерти великого преобразователя.

В силу особенностей перехода страны от Средневековья к эпохе Нового времени, миновавшей ряд культурно-цивилизационных стадий, пройденных развитыми западноевропейскими странами, например Ренессанс и Реформацию, а также под влиянием установившихся тесных культурных связей со странами Запада в русской мысли XVIII века проявилось сложное сочетание старого и нового, самобытного, оригинального и заимствованного. Такое состояние культуры в целом и философии, её части характеризуется определением "цветущая сложность", принадлежащим К.Н. Леонтьеву. В XVIII в. Россия начинает испытывать вместе с Западом, можно сказать, синхронно влияние идей Просвещения. Однако назвать эту эпоху русской истории "веком Просвещения" (по аналогии с французской) нет оснований. С одной стороны, в обществе распространяются идеи новоевропейской рационалистической философии (Декарт, Локк, Гердер, Вольтер, Гельвеций, Гольбах и другие) с другой - России происходит подъём православной богословско-философской мысли, представленной школой выдающегося церковного иерарха митрополита Московского Платона (Левшина). Публикуется осуществлённый Паисием Величковским перевод "Добротолюбия" - сборника творений восточных отцов церкви. Впоследствии, в XIX-XX вв. святоотеческое наследие станет важнейшим источником для развития русской религиозной философии, начиная со славянофилов. Открывается знаменитый монастырь Оптина пустынь (1792), куда совершали паломничества многие русские философы и писатели 19 века - Н.В. Гоголь, И.В. Киреевский, В.С. Соловьёв, К.Н. Леонтьев, Ф.М. Достоевский, Л.Н. Толстой и другие.

XVIII век придаёт качественно новые характеристики отечественной мысли. Если на этапе своего становления русская мысль выступала в значительной степени как часть общеславянской культуры, то теперь она начинает развиваться на своей собственной основе, осмысливая и усваивая обширный опыт западноевропейской философии и науки.

В этот период происходит секуляризация, "обмирщение" культуры в целом, и в этом смысле начинается становление светского типа философствования и философского образования. Зарождается университетская философия в университете при Петербургской Академии наук (1724) и Московском университете (1755). Впоследствии, в 19 веке, университетское философское образование стало развиваться также в Казани, Харькове, Киеве, Одессе, Варшаве, Томске и Саратове.

Университетская философия становится особой отраслью философской культуры и важным направлением отечественной мысли. Она сформировалась при решающей роли русско-немецких связей и под влиянием философии Г. Лейбница и Х. Вольфа. Позднее в России работали в качестве профессоров философии И.Б. Шад, И.М. Шаден, Ф.Х. Рейнгард, И.Ф. Буле и другие учёные, приехавшие из Германии. Ярким примером философского творчества этого периода является книга князя А.И. Вяземского (отца поэта П.А. Вяземского) "Наблюдения о человеческом духе и его отношении к миру", опубликованная по-немецки под псевдонимом в Германии (1790) и получившая высокую оценку в немецкой печати (впервые переведена на русский язык в 2003 г. В.В. Васильевым).

Утверждение в России светской философии европейского типа - процесс достаточно длительный, не сводившийся к единовременному восприятию западноевропейских университетских традиций. Так, уставные документы Российской Академии наук предписывали ведение учебного процесса в духе, не противоречащем "православной греко-российской вере, форме правительства и добронравию".

Больше новаций наблюдалось в развитии общественно-политической мысли (В.Н. Татищев, Н.И. Новиков, С.Е. Десницкий, И.А. Третьяков, И.Т. Посошков), поскольку это отвечало потребности модернизации старомосковского самодержавного строя в духе новой европеизированной Российской империи. Широко использовались с этой целью западноевропейские теории естественного права и общественного договора.

Эта тенденция вызывала реакцию со стороны идеологов дворянско-аристократической оппозиции. Особенно ярко она проявилась в творчестве историка и социального мыслителя консервативного направления Михаила Михайловича Щербатова (1733-1790), критика политики просвещённого абсолютизма Екатерины II, автора острого памфлета "О повреждении нравов в России" (ок. 1787).

Значительное распространение в аристократических кругах получили идеи европейского мистицизма. Сочинения Ф. Парацельса, Я. Бёме, Э. Сведенборга, К. Эккартсгаузена, Л.К. Сен-Мартена широко обсуждались и комментировались в кругах русского масонства, имевшего своих представителей практически во всех известных дворянских фамилиях.

Являясь в некоторых отношениях продолжением прежних эпох, философская мысль в России XVIII века представляла собой новый этап в русской интеллектуальной истории. В ней наметились черты её будущего развития, например обозначилось столь характерное для XIX века противостояние западнических и славянофильских умонастроений.

 

М. Маслин

 

 

ДИМИТРИЙ РОСТОВСКИЙ

 

 

Об авторе

 

ДИМИТРИЙ РОСТОВСКИЙ

 

(в миру Даниил Саввич Туптало)

 

Димитрий Ростовский (в миру Даниил Саввич Туптало) (1651 - 28.10 (8.11). 1709) - церковный деятель, богослов, митрополит Ростовский и Ярославский. Причислен к лику святых Русской православной церковью. Философию в соответствии с традицией исихазма представлял как вид особого духовного опыта.

 

 

ДЕСЯТЬ ГОРЬКИХ ГРОЗДОВ ПЬЯНСТВА

 

Знаменитый у древних эллинов мудрец Анахарсис говорит, что виноградная лоза приносит три грозда: первый грозд - услаждение, второй - упоение, а третий - печаль. Философ это толковал так: умеренное употребление вина служит человеку в удовольствие и во здравие, ибо и жажду утоляет, и желудок укрепляет, и сердце веселит; неумеренное же порождает ссоры, возжигает гнев, возбуждает на брань и побои, затем следует, обыкновенно, немало скорбей. А мы, если захотим внимательно рассмотреть силу пьянства и если назовем ее виноградной лозой, то найдем на ней не три нравственных грозда, приносящих человеку вред и печаль, а гораздо больше, а именно десять. Первый грозд есть помрачение ума, потемнение рассудка, потеря сознания, ибо от желудка, переполненного вином, винные пары поднимаются в голову, действуют на мозг и возмущают ум. Поэтому многие в состоянии опьянения не помнят себя, сами не знают, что делают и что говорят, точно безумные, и какое бы ни случилось с ними зло, бесчестие ли, или побои, назавтра они ничего не помнят. Над таковыми исполняется писанное в притчах: "Биша мя, и не поболех, и поругашася ми, аз же не разумех". (Книга притчей Соломоновых 23, 35.)

Второй грозд есть бесстыдство: пьяный никогда не стыдится, но, потеряв совесть, произносит скверные, хульные, нелепые, оскорбительные для целомудренного слуха, речи; уста его бывают подобно стойлищу скотскому, наполненному смрадною нечистотою, а язык - лопате, которая выбрасывает эту нечистоту... Что же другое сердце такого человека, как не вместилище многих зол, из которого не может ничего входить, кроме зла, по слову Евангелия: "Злый человек от злато сокровища сердца своего износит злое: от избытка бо сердца глаголют уста его". (Книга Евангелие от Луки 6, 45.)

Третий грозд с лозы пьянства есть несоблюдение тайны. Пьяный откровенно рассказывает всем и каждому все те тайны, свои или чужие, которые тщательно сокрывал в глубине души своей, сохраняя их в молчании, когда был трезв. Этого мало: что давно уже прошло и предано забвению - и то он припоминает и аки мертвеца воскрешает из гроба. И как обычно пьяному извергать пищу из желудка, так же обычно и тайны открывать; и то и другое - и пища, и тайны - в пьяном не держатся.

Четвертый грозд содомской лозы пьянства есть возбуждение плотской похоти, почему и увещает Апостол: "Не упивайтеся вином, в немже есть блуд". (Послание к Ефесянам св. ап. Павла 5, 18.)





©2015 www.megapredmet.ru Все права принадлежат авторам размещенных материалов.